Basisschool Vrije School Zaanstreek is de vrijeschool van Zaandam en omstreken

Basisschool Vrije School Zaanstreek is de vrijeschool van Zaandam en omstreken

Het mooiste
speelgoed is je
eigen fantasie.

Gepubliceerd op: 19-11-2021Nieuw

Nieuwsbrief nr. 46


Beste ouders en verzorgers,


Met nog een kleine twee weken te gaan, staat de Adventsperiode alweer voor de deur. Voor vrijescholen is dit altijd een hele bijzondere, ingetogen tijd waarin we toegroeien naar Kerst en alle feestelijkheid die daar omheen hangt. Het is voor de tweede keer een Adventsperiode die we helaas ook in aangepaste vorm moeten vieren en ook dat is op vrijescholen juist weer heel jammer. Toch hopen we dat de leerlingen een mooie herinnering zullen bewaren aan deze tijd en dat het vooral de volwassenen zijn die weten dat er zaken gemist worden en dat natuurlijk ook betreuren.


Advent klas 1 t/m 6 - Maandag 29 november vieren we op school de eerste Advent. Elke maandag als de klassen ’s ochtends binnen komen is er muziek van de zesde klas in de zaal. In de zaal brandt op 29 november de eerste adventskaars. Er staat ook voor elke klas een lantarentje. Het lichtje in deze lantaren is aangestoken met de adventskaars in de zaal. Elke klas neemt een lantarentje mee naar de klas. Met dit lichtje wordt in de eigen klas de eerste adventskaars aangestoken. Daarna zeggen de kinderen de ochtendspreuk en wordt een verhaal verteld. Gedurende de adventsperiode is ’s ochtends het licht in school bij binnenkomst uit. We beginnen de dagen in de klassen in adventssfeer. Daar het een bijzondere, ingetogen viering is, willen wij vragen of jullie deze ochtenden de kinderen echt op tijd willen brengen, zodat we gezamenlijk kunnen beginnen om 8.30 uur.


Veiligheid bij brengen en halen – We willen ouders nadrukkelijk vragen om bij het brengen en halen van de kinderen goed op de veiligheid te letten. Het stilzetten van de auto op de rijbaan bij school en het laten uitstappen van de kinderen is daarbij echt te gevaarlijk. Parkeert u alstublieft de auto op het parkeerterrein en begeleid de kinderen naar het schoolplein. Zorg dat de weg vrij blijft en daarmee ook het zicht op wat er verder qua verkeersbewegingen gebeurt. Zeker nu het 's ochtends ook steeds donkerder wordt willen we hier met klem voor pleiten.


Tot slot doen wij een dringend beroep op u om per dag kritisch te beoordelen of uw kind qua gezondheid wel naar school kan. Nog te vaak komt het voor dat kinderen snipverkouden zijn, hoesten of veel moeten snuiten en dat helpt niet mee om de klas zo gezond mogelijk te houden. Hetzelfde geldt voor de leerkracht. Wilt u ons helpen door uw kind bij twijfel over verkoudheid of erger thuis te houden en pas weer naar school te laten gaan als de verkoudheid over is. Bij twijfel kunt u ook de beslisboom van de GGD raadplegen.


Met vriendelijke groeten,


Herman I. van Tongeren

directeur

Agenda

  • 29 november: 1e Advent
  • 3 december: Sinterklaas op school
  • 6 december: 2e Advent
  • 13 december: 3e Advent
  • 20 december: 4e Advent
  • 23 december: klas 1-6 les tot 14.30 uur, kleuters tot 13.00 uur
  • 24 december: klas 1-6 les tot 13.00 uur, kleuters vrij

Klas 5: Oude Culturen: Kon de oermens zwemmen? En andere vragen.

Prehistorie, India, Egypte, Mesopotamië, Perzië, China, ‘Indianen’, Maya’s, Inca’s.


Gijs: Periode oude culturen verslag voor de schoolkrant: De nieuwe oude weetjes over oude culturen! We hebben eerst geleerd over de mensaap, onze voorouder. Ze waren heel slim en het werd op een gegeven moment noodzakelijk om te zwemmen, want er waren heel gevaarlijke dieren aan land die niet konden zwemmen!

Je kwam niet heel ver op handen en voeten in het water, dus ging de mensaap rechtop lopen! De ontwikkelde oermens trok verder door het land naar: Egypte, Mesopotamië, Perzië en India.

We hebben veel samengevat. We hebben geleerd over waarom je latijn en grieks leert op het gymnasium, waarom we handen schudden, wat het oudste spel is en wie de grootste piramide ooit bouwde!


Jent: Ik heb geleerd over de evolutie van de mens en het samenvatten van een verhaal en nog veel meer. De periode heet: ‘Oude culturen’. Veel heb ik geleerd zoals: de evolutie van de mens en het samenvatten van verhalen en weetjes het leukste van de oude culturen vind ik het onderwerp Egypte. Die geschiedenis vind ik het allerleukst en het coolst ook nog.


Arda: We hebben geleerd hoe de oermens kon zwemmen, en we hebben geleerd waarom ze zwom. En omdat ze meer zwommen hadden ze minder haar nodig. En daarom hebben we bijna geen haar meer.

En we hebben ook geleerd hoe de oermens kon jagen. En of ze meer op grote dieren jaagden of ze meer gingen op kleine dieren jagen.

En we hebben ook geleerd over Mesopotamië heel veel.

En we hebben geleerd om te gaan samenvatten. We hebben samengevat over bijvoorbeeld over één van de eerste spellen Senet dat speelden de Egyptenaren.

We hebben ook geleerd over waarom mensen gingen handen schudden. Dan konden ze checken of iemand geen wapen had maar vrede.


Eïmhin: Verslagje voor schoolkrant

De eerste periodeopdracht van periode oude culturen ging over: hoe men zich heeft verspreid over de wereld. De mens begon met leven in Afrika en in de prehistorie. Men ging daarna naar India en China naar Indianen, Maya’s en Inca’s.

We hebben geleerd over hoe de oermens kon zwemmen, en we hebben geleerd waarom ze zwom. En omdat ze zwommen hadden ze meer haar nodig. En daarom hebben we bijna geen haar meer.

En we hebben ook geleerd hoe de oermens kon jagen. En of ze meer op grote dieren jaagden of gingen ze meer op kleine dieren jagen.

We hebben geleerd waarom kinderen van gymnasium latijn en grieks leren.


Imre: Verslagje voor schoolkrant Oude culturen. Eerst leerden we over de aapmens. Onze verre voorvaderen. Ze moesten telkens vluchten voor roofdieren. Dus kwamen ze op het idee om het water in te gaan. Zo waren ze veilig voor roofdieren. Het tweede wat we geleerd hebben: hoe de mens aan eten kwam. Ze raapten noten en joegen op bizons om aan eten te komen. Vaak gingen ze op bizons jagen als de bizons dronken. Het derde dat we geleerd hebben: is er bewijs voor de zondvloed? Er zijn wrakstukken en fossielen gevonden op een berg in Turkije. Sommigen dachten dat dat van de ark van Noach was. Maar er is geen bewijs voor de zondvloed.


Meester Ronald